Co takiego ma w sobie japońska obsługa klienta, że jest tak doceniana na świecie ?
Czy
chodzi o szybkość wykonania usług ? A może o powszechną dostępność i
wygodę ? By zobrazować gdzie tkwi ów sekret przytoczę parę sytuacji,
które przydarzyły mi się w zaledwie przeciągu miesiąca, i które mogą
trochę zaskakiwać.
Trzeba też wspomnieć jak
ważną rolą jest imperatyw klienta w japońskich firmach. Oni raczej nie
śmieją się ze zwrotu : "Klient nasz Pan". Tam jest to traktowane z dużą
powagą. I od razu pojawią się głosy, "no tak ale tam jest inna płaca". I
na pewno jest w tym dużo racji. Jednak gdy pracowałam w fabryce za dość
marną stawkę, naprawdę pracownicy przejmowali się by produkty wyglądały
jak najlepiej.
Podsumowując jest jeszcze jeden tajemniczy składnik. Przywiązanie całego społeczeństwa do zasad i zachowania grzeczności.
0 comments