Namba Park Illumination - japońska sztuka podziwiania kontra snobizm

By To Nie Manga - 05 lutego

Namba Parks wita

Japońska umiejętność zachwycania się prostotą


Zastanawiam się, czy tylko ja jestem skażona genem cynizmu. Czasem wydaje mi się, że to trochę taka wada polska. W Łodzi odbywał się Light Move Festiwal, podświetlanie budynków, różne instalacje świetlne. 

Skromne disco

Mini dance hall

Co roku trochę zmieniające się i co roku słychać było wokół mnie głosy, że już nie jest taki fajny, już się to nie sprawdza, już nie mają pomysłów, nudy. Nienasycenie może być napędem do działania, ale może też być powodem frustracji. Próbuję w sobie gloryfikować docenianie tego, co mam. Patrząc na Japończyków można z nich brać przykład.

Skromna brama z bombek robi wrażenie

Brama w oddaleniu

Podwójne selfi w bombkach

Zakochałam się w tych bombkach

Co roku od połowy listopada do lutego pojawiają się instalacje świetlne, dumnie nazywane iluminacjami. Są one często bardzo ubogie, bardzo kiczowate, a miejscowi i tak się nimi zachwycają.

Nie zabrakło atrakcji dla dzieci

Ta instalacja wyglądała obrzydliwie na żywo, a obroniła się na zdjęciu

Żeby to jeszcze tylko dzieci, ale gdzie tam tłumy dorosłych i ludzi starszych, zaludniają oświetlone okolice i strzelają fotki. Mnie takie wydarzenia jakoś nie pociągają.

Zmierzamy do ogrodów

Osaka szczyci się swoimi zimowymi iluminacjami

Wiem, że niektórzy bardzo lubią Namba Parks. Jest to coś w rodzaju drogiego domu handlowego tuż przy stacji kolejowej Namba Nankai. Kiedyś nawet przeszliśmy tam przez wszystkie sklepy, by zobaczyć, że są one poza zasięgiem naszego portfela. Niektórzy doceniają coś w rodzaju ogrodu na jego zewnętrznej części i architekturę. 

Anielskie schody

Można odetchnąć na podświetlanych schodach

Jeśli ktoś w pobliżu tego miejsca pracuje, może sobie tam usiąść i odetchnąć patrząc na ten skromny wycinek zieloności, lub spływającą wodę w większych i mniejszych fontannach. Bez wątpienia jest to krok w dobrą stronę. 

Światło grające na tafli wody

Idealne miejsce na randkę

Niestety dla mnie większość miast, nie tylko japońskich jest pustynią zasiedloną głównie przez budynki. Przywykłam do takich widoków, ale z radością powitałabym kawałek zalesionego terenu lub łąki, po której można chodzić boso.

Główna atrakcja Namba Parks Illumination w 2019

Z daleka białe, z bliska żółte

Wiązka w zbliżeniu

Iluminacje w Namba Parks w 2019 


Na rozświetlenie Namba Parks wybraliśmy się w grudniu. Zwykle wydarzenia te odbywają się od połowy listopada do stycznia lub czasami nawet do lutego. Osaka chlubi się tym, że bardzo posiada bardzo dużo takich wystaw; na alei Midosuji, w Nakanoshimie, na akwarium Kaiyakun, oraz w wielu innych miejscach. Ja jednak na razie pozwiedzałam tylko ekspozycję w Nambie, w tym roku pewnie takie wydarzenia zostaną odwołane w związku z pandemią. Jeśli jednak nadejdą spokojniejsze czasy z pewnością, wybiorę się w inne miejsca.

Świątło kolorujące drzewa

Tym razem to nie chromatic efekt tylko  zmieszane światła

Drzewo upstrzone kropkami

Natura kontra urbanizacja

Niebiesko mi


Najciekawsze w iluminacjach jest to, że wyglądają one dużo lepiej w obiektywie aparatu fotograficznego niż na żywo. Przyznam się, że miałam duży ubaw, je fotografując, było to wyzwanie. 

Ruchome schody do nieba

Niebieski tunel

Wciąż uczę się robić zdjęcia nocą, z niektórych jestem bardziej, z innych mniej zadowolona. Czy wybralibyście się, by pooglądać porozwieszane lampki nocą? Które zdjęcie podoba wam się najbardziej?

Widok na całe Namba Parks z góry

Wychodzimy dalej

Tuż przed naszą ulubioną restauracją w Nambie - Taco Bellu

  • Share:

You Might Also Like

0 comments