Tajemnicza japońska bulwa czy to ziemniak ? Pochrzyn chiński w prostym przepisie na tororo

By To Nie Manga - 14 stycznia


Danie wraz z pochrzynem tuż obok

W japońskiej kuchni, bardzo często tekstura dania bywa ważniejsza od smaku. Istnieje takie określenie jak betabeta (ベタベタ), które oddaje kleistość potrawy. Taką właściwością odznacza się np sfermentowana soja (natto), lub okura (warzywo). Japończycy uważają posiłki o takich właściwościach za bardzo zdrowe. Dla nas chyba ta kleistość kojarzy się dość nieprzyjemnie. Na tą chwilę, nie przychodzi mi do głowy żadne polskie danie o podobnej. Niektórym bez wątpienia może to przeszkadzać w smakowaniu dań. Mimo tego warto przyrządzić danie z chińskim yamem zwanym inaczej pochrzynem chińskim. Chociaż nie jest raczej powszechnie znany, bywa uprawiany i w Polsce. Najczęściej jako roślina ozdobna.

W kuchni japońskiej stosuje się starty nagaimo jako dodatek do makaronów. Pochrzyn w startej postaci nazywany jest tororo. Tororo miesza się z sosem sojowym, dashi i cebulą dymką lub wasabi.

Może was zaskoczyć jak ciężko jest obrać chińskiego yama. Jest tak śliski, że mi parę razy wyskoczył z dłoni.

Przygotowany przeze mnie sos totoro wymieszałam z ryżem, można go jednak równie dobrze dodać do makaronów. Bardzo jestem ciekawa, czy można go znaleźć w Polsce, w Japonii jest powszechnie stosowany. Uznaje się, że zawiera on znaczące ilości witaminy C i B, jak również wpływa pozytywnie na trawienie dzięki dużej ilości błonnika. Podobno może służyć jako zastępnik jajek, lub pszenicy. Jest więc świetną alternatywą dla wegan i wrogów glutenu. Szczerze mówiąc gdy poczytałam o nim, byłam zaskoczona, że nie pojawił się w Polsce, tym bardziej, że można go u nas uprawiać.

 

Przepis na tororo (starty chiński pochrzyn lub yam):

Składniki:

Chiński pochrzyn              60 gramów

Sos ponzu lub sos sojowy      70 gramów
Cebula dymka lub szczypiorek   2 gramy

Przygotowanie:

1. Pokrój drobno cebulkę lub szczypiorek.

2. Obierz bulwę chińskiego pochrzynu, następnie zetrzyj na tartce. Polecam złapać yam ręcznikiem papierowym, gdyż jest bardzo śliski.

  • Share:

You Might Also Like

0 comments